< Powrót do bloga

Złapałeś gumę? Oto jak bezpiecznie i szybko wymienić koło w 6 prostych krokach!

Opublikowano: 12 listopada 2025 | Autor: Zespół AGAP

Mężczyzna bezpiecznie zmieniający przebite koło w samochodzie na poboczu drogi

Przebita opona to jedna z tych awarii, które potrafią zepsuć najlepszy wyjazd. Zamiast panikować i dzwonić po znajomych, warto wiedzieć, jak samodzielnie i bezpiecznie wymienić koło. To wcale nie jest takie trudne! Wystarczy trzymać się kilku zasad, a cała operacja zajmie Ci nie więcej niż 20 minut. Oto nasz poradnik krok po kroku.

1. Bezpieczeństwo przede wszystkim! Znajdź dobre miejsce.

Gdy poczujesz, że auto zaczyna ściągać na bok, włącz światła awaryjne i spokojnie zjedź na pobocze. Wybierz równe i twarde podłoże kawałek dalej od ruchu. Unikaj wzniesień i zakrętów. Zaciągnij hamulec ręczny, wrzuć pierwszy bieg (lub "P" w automacie) i wyłącz silnik. Pamiętaj o ustawieniu trójkąta ostrzegawczego.

2. Przygotuj narzędzia i koło zapasowe

Wyjmij z bagażnika koło zapasowe, lewarek oraz klucz do kół. Wszystko to powinno znajdować się pod podłogą w bagażniku. Dobrze jest mieć też rękawice robocze, żeby się nie ubrudzić, ale jak wiemy - rzadko one są. Połóż koło zapasowe blisko miejsca wymiany.

3. Poluzuj śruby dopóki auto stoi na ziemi

WAŻNE: Nie podnoś jeszcze samochodu! Zdejmij kołpak (jeśli jest) i za pomocą klucza poluzuj śruby w uszkodzonym kole. Kręć w lewo. Nie odkręcaj ich do końca, wystarczy jeden pełny obrót, aby zerwać opór. Jeśli śruby są zapieczone, możesz pomóc sobie nogą stając na kluczu.

4. Podnieś samochód na lewarku

Znajdź wzmocniony punkt na progu podwozia przeznaczony do podnoszenia (zwykle oznaczony strzałką lub wcięciem). Podłóż tam lewarek i zacznij kręcić do momentu aż koło uniesie się kilka centymetrów nad ziemię. Upewnij się, że lewarek stoi stabilnie oraz prosto.

5. Odkręć śruby i zdejmij koło

Teraz, gdy koło jest w powietrzu, możesz odkręcić śruby do końca. Zdejmij uszkodzone koło i wsuń je pod próg samochodu, jest to dodatkowe zabezpieczenie, na wypadek gdyby lewarek nas zawiódł.

6. Załóż zapasowe koło i dokręć wszystko z głową!

Załóż koło zapasowe i ręcznie dokręć wszystkie śruby. Następnie opuść samochód tak, aby koło lekko dotknęło podłoża. Dopiero teraz dokręć śruby kluczem na krzyż, czyli po przekątnej, z całej siły. Opuść auto do końca, schowaj narzędzia i uszkodzone koło. Pamiętaj, że koło dojazdowe ma ograniczenia prędkości!

Nie czujesz się na siłach, śruby nie chcą puścić, a pogoda nie sprzyja? Nie ryzykuj! Zespół AGAP jest gotowy, by Ci pomóc w każdej sytuacji, 24/7. Jeden telefon i nasi specjaliści zajmą się wszystkim szybko i profesjonalnie. Zapisz nasz numer i jedź spokojnie!

Jeśli Twój samochód właśnie postanowił zrobić sobie wolne, nie martw się, my nigdy nie mamy urlopu. Jesteśmy jak superbohaterzy na kołach: pojawiamy się wtedy, gdy inni tylko wzruszają ramionami :)